«جوآن دونوگو» قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری با قرائت رأی دادگاه درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در غزه گفت: «دیوان از فاجعه‌ای که در غزه رخ می‌دهد بسیار آگاه است و کشتار جاری در غزه را محکوم می‌کند».

دادگاه لاهه

به گزارش همشهری آنلاین، دونوگو ادامه داد: «دامنه صلاحیت دادگاه در این زمینه با درخواست آفریقای جنوبی در رابطه با نسل کشی محدود شده است».

«جوآن دونوگو» قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری با قرائت رأی دادگاه درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در غزه، گفت: «ما این اختیار و صلاحیت را داریم که اقدامات اضطراری را در این پرونده اعمال کنیم».

وی تصریح کرد: «دادگاه نمی‌تواند درخواست اسرائیل برای رد شکایت آفریقای جنوبی را بپذیرد».

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که این دادگاه فعلا درباره وقوع یا عدم وقوع نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی در جنگ غزه تصمیم نمی‌گیرد بلکه احتمال انجام آن را بررسی می‌کند.

دونوگو توضیح داد: «آفریقای جنوبی آنچه را که در غزه رخ می‌دهد به عنوان نسل‌کشی توصیف کرده و هر کشور عضو دیوان می‌تواند از سایر دولت‌های عضو در این زمینه حساب‌کشی کند».

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری با بیان اینکه شرایط برای اعمال اقدامات اضطراری موقت درباره رژیم صهیونیستی در جنگ غزه وجود دارد، گفت: مردم فلسطین تحت حمایت کنوانسیون عدم نسل‌کشی هستند.

دونوگو با بیان اینکه🔹اسرائیل باید الزامات کنوانسیون عدم نسل‌کشی را رعایت کند، تاکید کرد: ما حق فلسطینیان در نوار غزه را برای محافظت از اقدامات نسل‌کشی به رسمیت می‌شناسیم. اسرائیل باید اقدامات فوری برای جلوگیری از تخریب در نوار غزه انجام دهد.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری افزود: اسرائیل باید اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه انجام دهد. اسرائیل باید فوراً اطمینان حاصل کند که ارتش آن تخلفات ذکرشده را مرتکب نمی‌شود. اسرائیل باید طی یک ماه تمام اقدامات موقت اعمال شده را به دادگاه گزارش دهد. این حکم تعهدات حقوقی بین‌المللی را بر اسرائیل تحمیل می‌کند.

کد خبر 827709
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    نتانیاهوی کودک کش و حامیان وی باید در دادگاه محکمه و بدست عدالت سپرده شوند . این خواست مردم جهان هست . بایدن آماده باشه .
  • haji SE ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    دیوان بین المللی دادگستری لاهه امروز در حکمی به اسرائیل دستور داد تا یک رشته اقدامات فوری در غزه اتخاذ کند، اما از صدوردستوربرقراری آتش‌بس در جنگ این کشور و حماس خودداری کرد.بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متحد، مصوب سال ۱۹۴۸، تلاش عمدی برای نابود کردن تمام یا بخشی از یک گروه بر اساس ملیت، قومیت،‌ نژاد یا مذهب آن نسل‌کشی محسوب می‌شود.. به نحوی هنوز متأسفانه اسرائیل دستانش برای تداوم جنگ باز است که مردم بیگناه هم باید قربانی شوند. این دادگاه بزکی هست برای سرپوش گذاشتن کثافتکاری های ابرقدرتها . تعجب از این دارم آفریقای جنوبی که خود ده درصد زمینها مالک سیاهپوست دارد و اختلاف طبقاتی بین سفیدان و سیاهان بیداد میکند از خودش به دادگاه لاهه شکایت نمیکند.
  • امین IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    باز هم دمه آفریقاییها گرم که نشون دادن انسانیت هنوزم زنده است .
  • ناشناس IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    اسرائیل فساد در روی زمین کردند دادگاه می بایست اجازه دهد باتوجه به نسل کسی اسرائیل و اشغال سرزمینهای مسلمان به اسرائیل حمله نظامی شود تا اسرائیلی‌ها به سر زمین مادری خود برگردند
  • عسگر IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    تا زور نباشد هیچ فایده ندارد این لاهه
  • مهدی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    لعنت بر آدمکش‌های دولتی و نسل کشان کثیف صهیونیست
  • محمد جعفر سلیمی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    با درود و سلام بر تمام شهیدان اسرائیل یک یهودی نسل کش کثیفی هست به کسی رحمی ندارد بکند نابود باد اسرائیل این قطعه از روی نقشه ی کره ی زمین پاک گردد بنام اسرائیل کشوری وجود خارجی ندارد مرگ بر آمریکا اسرائیل انگلیس پاسدار سرافراز جانباز جنگ